Søg
Close this search box.

Veterantoget mellem Palma og Sóller på Mallorca

Veterantog kører i bjergene mellem byern Palma og Soller, på øen Mallorca.

I denne artikel

Autentisk togtur gennem Mallorcas smukkeste dale med veterantoget

Tag en tur på en traditionel smalsporet jernbane, gennem spektakulære landskaber på tværs af Mallorca.

Veterantoget mellem Palma og Sóller

Den 16. april, 1912, åbnede jernbanelinjen mellem Palma og Sóller, som resultat af den stigende eksport af appelsiner og citrusfrugter fra Port de Sóller. Året efter, i 1913, åbnede så sporvognen mellem Sóller by og Port de Sóller.

Toget kører fra Placa d’Espanya i centrum af Palma 5 gange dagligt. Afgangen kl. 10:40 kaldes ‘turistturen’, som stopper nogle gange undervejs for at give plads til fotografering af det smukke landskab.

Mahogni paneler, messingbeslag, fløjten og hvislen, er alle nogle af de indtryk du møder når du sætter dig ind i de gamle togvogne, og tøffer ud af Palma og videre mod Tramuntana-bjergenes eventyrlige landskaber via de kringlede smalspor.

Du har mulighed for at hoppe af ved Bunyola, hvor du kan besøge Mallorcas eget urtelikørs-destilleri og købe et par fristelser med.

Togbanens historie

I begyndelsen af det 20. århundrede boomede industrien så meget i Sóller, at der var et reelt behov for at udvide infrastrukturen, der kunne sikre at Sóller ikke længere ville være isoleret. Der var behov for at kunne transportere mennesker, varer og materialer, der kunne styrke udviklingen af Sóller. De enorme bjergrygge, særligt Alfabia-bjerget omkring Bunyola, forhindrede passagerer og varer i at blive transporteret til/fra havnen i Palma og resten af øen, som på det tidspunkt allerede var forbundet via et jernbanenetværk.

Før togbanen var det nødvendigt at krydse bjergpasset, Coll de Sóller, via de stejle og smalle grusveje, der var hårde for muledyrene. Mange af de gamle kroer fra den tid, der gav dyr og kuske et hvilested og proviant, ligger stadig langs vejen til Sóller, dog er flere konverteret til restauranter.

I 1893 foreslog en et lokalt byrådsmedlem og forretningsmand fra Sóller, Jerónimo Estades, at en jernbaneforbindelse mellem Sóller og Palma, som skulle passere gennem Valldemossa og Deià, skulle etableres og finansieres. Dette projekt blev ikke til noget, grundet de høje omkostninger forbundet med det.

I 1903 tog forretningsmanden Juan Morell projektet op igen, denne gang dog uden at inkludere Valldemossa og Deià. Hans projekt gik på at grave en tunnel under bjergene, hvor Coll de Sóller løb. Idéen blev indledningsvis nedstemt, men et år efter, i 1904, kom Jerómino Estades igen på banen. Han betalte ingeniøren Pedro Garau for at udføre de nødvendige undersøgelser for om projektet ville være muligt at gennemføre. Den 15. november blev undersøgelserne fremlagt Sóllers kommunalbestyrelse, hvorefter projektet blev godkendt.

Konstruktionen af togbanen blev overladt til Luis Bovio, som købte et lille 020T damplokomotiv fra The Falcon Engine & Car Works Ltd., i Loughborough, som han døbte Maria-Luisa efter sine døtre. Arbejdet begyndte den 3. juni, 1907, hvor man startede samtidig i Palma og i Sóller. Efter ét års arbejde, nåede arbejderne fra Palma-siden Alfabia-bjerget, den store udfordring.

Det tog hele tre år at grave tunnelen på 2856 meter. Den 19. august 1911, nåede Maria-Luisa udsigtspunktet Mirador de’s Pujol de’n Banya.

Maria-Luisa fik æren af at køre den uofficielle indvielse af linjen, den 7. oktober 1911, hvor det trak en vogn hvor Jerónimo Estades, Pedro Garau og premierminister Antonio Maura var ombord.

Den officielle indvielse af Ferrocarril de Sóller skete den 16. april 1912, hvor lokomotiv 1 ‘Sóller’ og lokomotiv 2 ‘Palma’ trak vognene afsted fra Palma, men lokomotiv 3 ‘Bunyola’ ventede i Sóller.

De over 100 år gamle togvogne er stadig i brug den dag i dag, hvilket gør togturen til en helt særlig og autentisk oplevelse.

Sporvognen mellem Sóller og Port de Sóller

Den 4. oktober, 1913, blev Mallorcas første elektriske sporvogn indviet, det var forbindelsen mellem Sóller by og den maleriske Port de Sóller havneby.

Konstruktionen af sporvognen begyndte umiddelbart efter indvielsen af togforbindelsen mellem Palma og Sóller. Projektet blev designet og styret af Pedro Garau, som lagde de 4868 meter jernbanespor. En af detaljerne ved arbejdet der er værd at fremhæve, er metalbroen der krydser floden Torrent Major, der blev skabt af det tidligere La Maquinista Terrestre i Marítima fra Barcelona.

Oprindeligt blev sporvognen forsynet med strøm fra et el-anlæg ved Sóller-stationen. Anlægget blev fodret af en 65 hestekræfters motor, som havde en Siemens-Schuckert dynamo, der gav en 600 volts strømladning.

Sporvognen blev designet til transport af passagerer, men også varer blev transporteret. Frisk fisk blev transporteret i en særlig termo-vogn, og kul blev bragt til den tidligere ubåds-base i Port de Sóller. Også torpedoer og miner blev transporteret fra Gaubets våbenlager, langt oppe i Tramuntana-bjergene.

De tre lokomotiver på sporvognene, 1, 2 og 3, er de originale fra 1912, ligesom vognene.

Hvad koster toget mellem Palma og Sóller?

  • Billet til toget mellem Palma og Sóller koster 35 euro ([year] priser), som inkluderer billet til sporvognen til Port de Sóller, samt returbillet til Palma.
  • En enkeltbillet fra Palma til Sóller, eller fra Sóller til Palma koster 20 euro. 
  • Billet fra Palma til Bunyola koster 11 euro.

Populært lige nu

Palau de Almudaina, royalt palads i Palma by, på øen Mallorca i Spanien.

Palau de l’Almudaina

Almudaina-paladset er vel nok Palmas og Mallorcas mest betydningsfulde bygning; det var her Palma blev grundlagt. Almudaina-paladset er en del af Spaniens nationale arv, og en fantastisk oplevelse

Læs mere »

Flere ting du skal opleve på Mallorca